Pillars

Pillars

Pillars helpt scholen en schoolbesturen optimale resultaten halen met ICT middelen. Door hardware, digitale leermiddelen, deskundigheid en organisatie te inventariseren verkrijg je als school(bestuur) een overzicht. Pillars zet dit af tegen je eigen ambities. Zo kun je als school(bestuur) bepalen wat jouw vervolgstap wordt op weg naar optimale resultaten met ICT middelen. Uitproberen Pillars is 60 dagen gratis te proberen,… Read more →

W&T wijzer

De W&T wijzer is een website ontwikkeld door de gemeente Rotterdam. De site helpt scholen op weg om stap-voor-stap wetenschap en technologie in het curriculum vorm te geven. Dat doet de site door achtergrondinformatie en onderzoek te publiceren, inspirerende voorbeelden te laten zien en door middel van een routeplanner. De routeplanner is misschien wel het mooiste hulpmiddel. Dertien vragen leiden uiteindelijk tot een stappenplan (routeplanner)… Read more →

Quiver

Iets toevoegen aan de werkelijkheid is wonderlijk en leuk. Het kan al een poosje en je ziet dat het steeds meer toepassingen kent. Zelfs de Albert Heijn zette de techniek onlangs in om de verkopen op te drijven. Met succes werd aan de plaatjes van Freek Vonk een 3D animatie toegevoegd. De dino’s kwamen tot leven. Quiver doet hetzelfde en… Read more →

Adobe Spark

Presentatie is alles! En dan met name plaatjes. Het is net als met mensen, de eerste indruk is belangrijk. Natuurlijk kennen we ook allemaal Prezi, dat was al verkwikkend, maar nu is daar ook Adobe Spark. Powerpoint werkt natuurlijk ook nog steeds, echter wat afwisseling is fijn en deze visual zijn prachtig! Met Adobe Spark kun je erg eenvoudig via pc… Read more →

Inspiratieflashes

Na de stichtings studiedag (SSD) van oktober 2014 (Kind en Onderwijs Rotterdam) heeft de werkgroep SSD het CvB een drietal aanbevelingen gedaan. Eén daarvan was laagdrempelige professionalisering aan te bieden. Workshops die lovende kritieken hadden ontvangen, hebben we opnieuw aan collega’s aangeboden. Echter, niet alle collega’s waren in de gelegenheid geweest om erbij te zijn. Deze professionaliseringsbijeenkomsten hebben mede vanwege de… Read more →

Plickers

Met Plickers heb je geen devices nodig en kun je toch je digibord interactief maken. QR Het werkt met een QR code die je kinderen geeft. Daarmee kunnen ze antwoord geven. Je print de blaadjes gewoon uit. Ze steken het blaadje in de lucht en je verzamelt de antwoorden door de codes met je mobiele telefoon te scannen (op afstand en… Read more →

Osmo

Osmo is zo simpel, maar voegt zoveel toe! Wat een goed idee weer. Een klein spiegeltje en wat software, het werkt zo leuk. Verschillende apps creëren de meerwaarde. Bovendien heb je zelf invloed op de content. Dat geldt voor ‘words’, maar ook voor ‘masterpiece’ en ‘newton’. De interactie die door het spiegeltje en de software kan plaatsvinden is vernieuwend. Differentiatie… Read more →

Google Art Project

Hoewel het al een aantal jaren bestaat, krankzinnig mooi is, kent nog steeds niet iedereen dit unieke project van Google. Musea van over de hele wereld hebben meegewerkt aan de totstandkoming ervan. Je kunt er virtueel in ronddolen en de mooiste werken tot in detail bekijken. Gigapixel duidt aan dat een werk in zeer hoge resolutie te bezichtigen is. Het… Read more →

MakeyMakey

Word een uitvinder met MakeyMakey! Voor het luttele bedrag van €50,- ga je jezelf verbazen! De handleiding die bij dit handzame pakketje zit leert je in no time bongo spelen met een banaan. Daarna snap je het en kan je los. Laat je creativiteit de vrije loop door bijvoorbeeld spelletjes te spelen op tal van geleidende materialen (of mensen). Maak… Read more →

Bee-Bot

Met Bee-Bot kun je al met heel jonge kinderen gaan programmeren. Het werkt erg eenvoudig en heel goed. Onderstaand filmpje maakt dat wel duidelijk. Er zijn verschillende varianten te koop net als dat er tal van accessoires bij te bestellen zijn. Voor de Blue-Bot is er ook een app beschikbaar waarmee de robot aan te sturen is. Los hiervan kun… Read more →

iMovie en 21 century skills

Of die naam (21 century skills) nu zo gelukkig gekozen is? Ik denk het niet, maar ik denk wel dat het vaardigheden zijn waar je veel aan hebt. Het zijn ook vaardigheden die nog niet ieder op zijn netvlies heeft staan. Kennisnet en SLO publiceerden onlangs een nieuw model 21st century skills. Het grote verschil met het oude model is dat… Read more →

Blind typen

Los van de cursus die je kiest, ben ik ervan overtuigd dat je het maar beter kunt leren, blind typen. Het belang ervan geven aanbieders van typecursussen maar al te graag aan en ik kan de aangedragen argumenten nauwelijks weerleggen. Je kunt sneller en efficiënter (meer op de inhoud gericht) werken, neemt een betere houding aan en houdt tijd over… Read more →

Roominate

Wow! Dit is leuk, Roominate. See for Yourself! Meisjes voor techniek warm krijgen moet hier haast wel mee gaan lukken. Het kleurrijke materiaal, waarmee indrukwekkende dingen te maken zijn, is echt ontwikkeld voor meiden. Natuurlijk, wilden mijn dochters hier ook mee aan de slag en ik had het  het ze graag cadeau gedaan (de oudste is bijna jarig), maar via de… Read more →

Bomberbot

Bomberbot biedt leerkrachten eindelijk een goed opgebouwde serie lessen. Leerjaar 1 bestaat uit 12 lessen die je allemaal gratis kunt proberen voor een periode van 30 dagen. Iedere les is voorzien van een lesbrief voor de leerkracht en een PowerPoint presentatie. Ook voor ouders is er een de eerste les een brief. Deze geeft uitleg waarom er op school aandacht is… Read more →

Visieversneller

De visieversneller is een instrument waarmee je zelf als team, relatief snel, een ICT actieplan kunt opstellen. Kennisnet heeft een compleet pakket ontwikkelt waarmee dit mogelijk is. Werkelijk alles zit erin! De workshop zelf bestaat uit een vijftal stappen waarin deelnemers aan de slag gaan met stellingen op het gebied van visie op onderwijs. Vervolgens komen de ict-doelen aan de orde.… Read more →